‘De helft van het reclamegeld is weggegooid, maar je weet nooit welke helft’. Dit is een bekende spreuk, waarbij me de rillingen over de rug lopen.

Ik wil je hier uitleggen wat het nut is van een relatiegeschenk of promotieartikel en hoe je het resultaat optimaal kan maken.

Een promotieartikel op zichzelf doet niets. Koop je gewoon een product omdat je het leuk vindt om iemand iets te geven waar je logo op staat? Vooral doen, maar je kan er eigenlijk beter van op vakantie gaan. Dat is namelijk ook leuk.

Een geschenk met logo weggeven moet onderdeel zijn van een actie of een gedachte. Dit hoeft helemaal geen dure campagne te zijn, je moet gewoon logisch nadenken.

Ondersteun ik bijvoorbeeld een product of een dienst, of ondersteunt het mijn bedrijf. Dit is al een belangrijke basis onder uw promotieplan.

Wat zou je met het weggeven willen bereiken? Aan wie geeft je het en bij welke gelegenheid? En natuurlijk hoeveel geef ik er weg en over welke periode. Aan de hand van de uitkomst op deze vragen maakt u een begroting. Je kan het ook omdraaien: wat koop ik voor hoeveel geld maar dat beperkt je in je keuzevrijheid. Geef ik veel rommel weg of weinig van een goede kwaliteit, bijvoorbeeld. Juist hier geldt een belangrijke stelregel: doe het goed of doe het niet.

Als je uiteindelijk weet waar het naar toe moet, kunnen wij aan het werk voor het zoeken naar een passend geschenk met de juiste opdruk, gravering of borduring.

Een gewoon geschenk kan heel bijzonder worden gemaakt met een opdruk. Je kan bijvoorbeeld drukken op een speciale plek, of op een bijzondere manier, die niet iedereen kiest.

Personaliseren is het toverwoord!

En je kan een relatief goedkoop artikel veel duurder maken door er iets op te zetten van persoonlijke waarde.

Wij zijn grote voorstander van personaliseren. Een goedkope balpen is ineens van onschatbare waarde als er een persoonlijke naam van de ontvanger op staat. Een broodtrommel van een paar Euro is onbetaalbaar als daar een foto op wordt geprint van de dochter van de beslisser op haar Pony.

Door goed gebruik te maken van de middelen die er zijn is elk geschenk uniek te maken.

En met zo’n uniek geschenk bereik je meer dan met het strooien van geschenken aan mensen die je niet kent.

Dat neemt overigens niet weg dat je dat niet moet doen, maar zorg dan dat er een pakkende boodschap of wens op het strooigoed staat.

Als je op deze manier om gaat met je promotiebudget durf ik de stelregel aan dat 100% van je promotiegeld benut wordt!